کوسایتیشن co-citation و کوکورنس co-occurrence چیست؟

لینک ها، کلمات کلیدی و متن لنگر همگی از عوامل قابل توجه در رتبهبندی وب سایت در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) بودهاند. با رشد استنادها برای رتبهبندی محلی و شبکههای رسانههای اجتماعی، Google دو ایده جدید را در معادله آوردهاست. به نظر میرسد Co-occurrence و co-citation در نگاه اول یک چیز باشند، اما اینگونه نیست.
کوسایتیشن Co-citation چیست؟
کوسایتیشن (Co-citation) به عنوان فرایند ساخت پیوندها بدون ایجاد لینک در حقیقت مشخص میشود. این روش به این معنی است که رباتهای موتور جستجو میتوانند ارتباط بین وب سایتهای متمایزی را که دارای یک ویژگی هستند، کشف کنند. برای ایجاد لینک، خزنده محبوبترین وب سایت را در یک مکان خاص پیدا میکند و تصمیم میگیرد که کدام صفحه دیگر را لیست کند. Google براساس شراکت آنها، رتبه مناسب هر سایت را تعیین میکند.
کوکورنس Co-occurrence چیست؟
مفهوم کوکورنس (co-occurrence) مبتنی بر مفهوم نمایه سازی معنایی نهفته (LSI) است. از co-occurrence برای یافتن کلمات کلیدی و عبارات درون «مجموعه متن» استفاده میشود که معنای مشابه ای دارد یا به همان چیز اشاره دارد. حتی اگر وب سایت شما شامل کلمه کلیدی (targeted keyword) نباشد، صفحات شما میتوانند از آن بهرهمند شوند. در این حالت، تمام آنچه شما نیاز دارید لینکی از یک صفحه است که مربوط به کلمه کلیدی مورد نظر شما باشد. به کوکرنس منشن بدون لینک نیز گفته می شود
در حقیقت، گوگل حق ثبت اختراع Co-occurrence را در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۱ برای اصلاح نتایج جستجو که کلمه کلیدی را شناسایی میکند و روابطی بین اصطلاحات مرتبط ایجاد میکند، ثبت کرد. کوکورنس عاملی برای رتبهبندی صفحات وب برای جستجوی خاص است.
کوسایتیشن و کوکورنس به بیان ساده
میخواهم یک نکته را کاملاً واضح بیان کنم: مترادفها با Co-occurrence متفاوت هستند. استفاده از مترادف در محتوای صفحه خود سودمند است زیرا به افراد کمک میکند محتوای شما را با طیف وسیعی از جستجو پیدا کنند، همچنین بخشی طبیعی از نوشتن محتوای با کیفیت خوب است و مورد پسند گوگل قرار میگیرد. کوکورنس (Co-occurrence) رابطه کلمات مختلفی را که نزدیک به یک برند تجاری یا لینک قرار دارند، تعریف میکند و برای رتبهبندی صفحه تأثیرات زیادی دارد.
Co-citation و Co-occurrence گزینه ای برای ایجاد لینک های سنتی برای سئو است. در حالی که تعاریف متفاوت هستند، Co-citation زمانی اتفاق میافتد که وب سایت A به وب سایتهای B و C لینک دهد. در این سناریو گفته میشود که وب سایتهای B و C از طریق Co-citation به هم مرتبط هستند زیرا هر دو از وب سایت A لینک گرفته اند. Co-occurrence به متن قبل و بعد از پیوند لینک اشاره دارد.
نمونه ای از Co-occurrence
این دو اصطلاح برای اولین بار توسط Matt Cutts در یک پست مربوط به بروزرسانی کافئین در سال ۲۰۱۰ توصیف شد. به روزرسانی کافئین الگوریتمهای جدیدی را برای تغییر روش بهینهسازی موتور جستجو (SEO) معرفی کرد. قبل از به روزرسانی کافئین، مدیران وب و صاحبان وبلاگ متوجه شدند که چگونه میتوان متنهای anchor را برای بدست آوردن رتبه بهتر دستکاری کرد. الگوریتم جدید به سایتهایی که با کلمات کلیدی پر نشدهاند (keyword stuffing) اجازه میدهد رتبه خوبی در نتایج جستجو داشته باشند.
در سال ۲۰۱۴، یک حق ثبت اختراع دیگر توسط گوگل ثبت شد تا به روشنی نشان دهد که Co-citation و Co-occurrence تکنیکهای SEO هستند. موتور جستجو کوسایتیشن و کوکورنس برای بهبود نتایج جستجوی خود با یافتن رابطه قوی بین کلمات (Co-occurrence) و لینک ها (Co-citation) استفاده میکند.
کوسایتیشن و کوکورنس چگونه به SEO کمک می کنند؟
Co-citation و Co-occurrence نمودهای غیرمستقیم نیاز به محتوای با کیفیت است؛ بنابراین، دارندگان وب سایتی که قصد دارند رتبه بالاتری داشته باشند، ملزم به ارائه محتوای مفیدی هستند که به اندازه کافی خوب باشد تا توسط بازدیدکنندگان به اشتراک گذاشته شود. این محتوا باید به اندازه کافی جالب باشد که توسط سایر وب مسترها و وبلاگ نویسان ذکر شود.
بهطور خلاصه، آینده امیدوار کننده به نظر میرسد. با کمی تلاش، Co-citation و Co-occurrence میتوانند به سرعت در جدیدترین تکنیکهای ایجاد ارتباط ادغام شوند. از آنجا که آنها به سادگی الگویی برای تعیین بهترین نتایج هستند، به راحتی میتوان چنین الگویی را در استراتژی لینک سازی خود استفاده کرد. استفاده از این تکنیک در استراتژی های لینک سازی، به شما در بهبود نتایج موتور جستجو کمک میکند.
بهترین روشهای پیاده سازی Co-citation و Co-occurrence
1. از کلمه کلیدی همراه با نام برند استفاده کنید
قبل از اولین بروزرسانی پنگوئن در سال ۲۰۱۱، همه از متن لنگر دقیق “keyword match” استفاده میکردند. این مورد بعداً بیارزش شد و به کلمه کلیدی به همراه نام برند (branded anchor texts) تغییر یافت. این زمانی است که همه پیشوندهای “بهترین”، “پیشرو” و… را با کلمات کلیدی در anchor texts (متن لینک دار) خود استفاده می کردند. بعد از بسیاری از به روزرسانیهای الگوریتم Google، استفاده از anchor texts مبتنی بر کلمات کلیدی از بین رفتهاست. اکنون بهتر است “brand mentions” خود را با استفاده از لینک هایی با کلمه کلیدی همراه با نام برند افزایش دهید.
2. کلمات کلیدی را در اطراف لینک خود ذکر کنید
کلمات کلیدی ارزش یا شناخت خود را توسط موتورهای جستجو از دست ندادهاند. با مفهوم co-occurrence توصیه میشود که کلمات کلیدی خود را در اطراف متن و لینک خود ذکر کنید. این امر بهطور مؤثر از co-occurrence استفاده کرده و نمایه لینک شما را طبیعی میکند.
3. از نقل قولها استفاده کنید
ویکیپدیا بهترین مثال Co-citation است، بنابراین سعی کنید نقل قولهایی مانند این غول وب سایت را اضافه کنید. برای افزایش اعتماد و اقتدار به محتوای منتشر شده خود، به کلیه منابع مرتبط در مقالات خود استناد کنید. افزودن نقل قولها همچنین اعتبار موتورهای جستجو را افزایش میدهد و صفحه شما را در SERP بالاتر میبرد. وقتی پیوندهایی را به وب سایت خود اضافه میکنید، سعی کنید چند لینک با کیفیت خارجی را ذکر کنید. این کار باعث میشود اثر اعتبار انتقالی Co-citation به صفحه شما بیشتر شود.
4. از مترادف ها استفاده کنید
مترادفها همیشه بسیار مهم بودهاند، اما بعد از به روزرسانی مرغ مگس خوار گوگل از ارزش بیشتری برخوردار شدند. در یک مطالعه موردی توسط Cognitive SEO ثابت شد که استفاده از مترادف به رتبهبندی بهتر منجر میشود. مترادف همچنین از co-occurrence پشتیبانی میکند. همیشه کلمات کلیدی مترادف خود را در اطراف متن لینک شده (anchor text) اضافه کنید تا حداکثر اعتبار را از Google دریافت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید