الگوریتم های گوگل چیست

الگوریتمهای گوگل، شامل قواعد و قوانینی هستند که توسط گوگل به عنوان چراغ راهنما جهت حرکت درست در مسیر بهینه سازی سایت، معرفی میشوند.
تمامی الگوریتمهای گوگل با هدف ارائه باکیفیتترین نتایج به کاربران در گوگل، مشغول آنالیز کردن بخشهای مختلف وب سایتها در اینترنت هستند، اگر شما هم در حوزه سئو فعالیت دارید باید به صورت دقیق با روش کار و هدف هر الگوریتم آشنا باشید.
در این مقاله، 7 تا از مهمترین الگوریتمهای گوگل در سال 2021 + روشهای بهینه سازی سایت برای هر الگوریتم را معرفی کرده ایم.

پاندا (panda)
الگوریتم پاندا در سال 2010 توسط گوگل، برای مبارزه با سایتهایی که اقدام به انتشار محتوای کپی و بیکیفیت در سطح وب میکردند معرفی شد، تمامی تمرکز الگوریتم پاندا بر آنالیز محتواهای سایتهای مختلف است.
البته به یاد داشته باشید که پاندا تنها محتوای وب سایت شما را از نظر کپی بودن بررسی نمیکند و در حقیقت سیر تا پیاز ساختار محتوای وب سایت شما را از نظر خوانایی تا مفید و جذاب بودن برای کاربران، زیر ذره بین آنالیز خود قرار میدهد.
- مهمترین فاکتورهای مورد بررسی توسط الگوریتم پاندا
- کپی یا اختصاصی بودن
- عدم وجود اشتباهات تایپی
- مفید بودن محتوا برای کاربران
- خوانایی و جذابیت متن
- عدم وجود تبلیغات متنی آزار دهنده و ….
برای داشتن یک استراتژی تولید محتوای درست، بر اساس قوانین و راهبردهای تعریف شده توسط الگوریتم پاندا زمان نوشتن محتوا فقط به نیاز کاربران وب سایتتان فکر کنید و تلاش کنید بهترین و جامعترین محتوایی که کاربر پس از ورود به سایتتان به آن نیاز دارد را تولید کنید.
تجربه به من در سئو سایتهای مختلف ثابت کرده است که تولید و انتشار محتوا بر اساس دستورات پاندا میتواند به روند رتبه گیری سایت در کلمات کلیدی هدف، کمک بسیاری کند.
پاندا ممکن است وب سایت شما را به خاطر وجود محتواهای بیکیفیت جریمه کند! برای رهایی از جریمه این الگوریتم، تنها کافی است با انجام اقدامات زیر دستی به سر و روی کیفیت محتواهای سایتتان بکشید.
- روشهای رفع جریمه الگوریتم پاندا
- آپدیت محتواهای قبلی
- حذف محتواهای کپی سایت
- استفاده از تصاویر و ویدئوهای مرتبط
- تولید محتوای جذاب بر اساس نیاز کاربران
- داشتن روند تولید محتوای منظم و مفید و …

الگوریتم پنگوئن (penguin)
الگوریتم پنگوئن، برای مبارزه با ساختار لینک سازی اسپم توسط گوگل معرفی شد، تا قبل از وجود پنگوئن، سایتهای مختلف میتوانستند تنها با دریافت بکلینکهای حجیم بیکیفیت از دامنههای نامرتبط اسپم، خیلی راحت رتبه 1 در سختترین کلمات کلیدی را به دست آورند.
الگوریتم پنگوئن، چه مواردی را بررسی میکند؟
الگوریتم پنگوئن گوگل، موارد مرتبط با لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی وب سایت را به صورت دقیق، بررسی میکند.
- لینک سازی داخلی
در ساختار لینک سازی داخلی، چنان که تصمیم بگیرید از انکرتکستهای تکراری زیاد در یک url برای قدرت بخشیدن به یکی از صفحات سایتتان استفاده کنید توسط پنگوئن جریمه خواهید شد، بهتر است از انکرتکستهای متفاوت و بهینه زمان ایجاد لینک سازی داخلی کمک بگیرید.
- لینک سازی خارجی
مهمترین علت معرفی این الگوریتم، جلوگیری از رشد سایتهایی بود که بدون داشتن تولید محتوای مفید برای کاربر، تنها با لینک سازی اسپم وار توانسته بودند بهترین رتبههای نتایج گوگل را از آن خود کنند.
البته توجه کنید که در بسیاری از موضوعات سایتهای مختلف نمیتوان تنها با کمک روشهای سئو کلاه سفید و بدون بک لینک به نتیجه دلخواه رسید و مسئله این است که شما باید فرایند لینک سازی را طوری جلوه دهید که الگوریتم پنگوئن متوجه غیر طبیعی بودن بک لینکهای شما نشود!
رهایی از جریه الگوریتم پنگوئن، چگونه است؟
رفع جریمه الگوریتم پنگوئن سخت هست ولی غیر ممکن نیست! اگر سایتتان گرفتار جریمه این الگوریتم شد اقدامات زیر میتواند به شما کمک کند.
- Disavow کردن بکلینکهای اسپم
- اقدام به ایجاد لینکهای باکیفیت
- فعالیت در شبکههای اجتماعی
- دریافت سوشال سیگنالهای طبیعی
- صبر و حوصله برای جلب اعتماد دوباره گوگل!

مرغ مگس خوار (hummingbird)
الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل به ارائه نتایج مورد نیاز کاربران در صفحه serp در مدت زمان کوتاه تاکید دارد. این الگوریتم با گردآوری دادههای مختلف از طریق گراف دانش گوگل و محتواهای موجود در وب سایتها و آنالیز کوئری سرچ شده بهترین نتیجه را به کاربران نمایش میدهد.
فرض کنید شما برای فهمیدن سن برد پیت کنجکاو شدهاید و این عبارت را در گوگل سرچ میکنید، پس از سرچ کردن به سرعت عدد سن، زیر باکس جستوجو برای شما نمایش داده میشود و دیگر نیازی به گشت زدن بین سایتها ندارید، این اتفاق، حاصل وجود الگوریتم مرغ مگس خوار است.
روشهای سئو برای الگوریتم مرغ مگس خوار
اگر دوست دارید از هوشمندی فوق العاده بالای این الگوریتم برای دیده شدن سایتتان در نتایج جستوجو کمک بگیرید، کارهای زیر را زمان تولید محتوای وبسایتتان، انجام دهید:
- استفاده از کلمات lsi در محتواهای سایت
- به کاربردن کلمات هم معنی
- استفاده از لانگتیلها در محتوا
- قرار دادن تصاویر و ویدئوهای مرتبط
- استفاده از کدهای اسکیما در محتوا
- بهینه سازی انکرتکستهای لینکهای داخلی و خارجی
الگوریتم مرغ مگس خوار بر خلاف الگوریتم پنگوئن و پاندا قصد جریمه کردن وب سایت شما را ندارد و تنها هدف ارائه نتایج با کیفیتترو بهینهتر به کاربران را مدنظر دارد، با دنبال کردن نکات مرتبط به بهینه سازی سایت برای این الگوریتم، میتوانید سریعتر در گوگل دیده شوید.

رنک برین (Rank Brain)
الگوریتم رنک برین در سال 2015 توسط گوگل معرفی شد، این الگوریتم با تحلیل دادههای معنایی مرتبط با کوئری سرچ شده و تحلیل رفتار کاربران، نسبت به نتایج نمایش داده شده در صفحه serp، اقدام به رتبه بندی و تغییر وب سایتها جهت نمایش در صفحه اول گوگل میکند.
رنک برین، یک الگوریتم کمکی برای سایر الگوریتمها به شمار میرود که میتواند با آنالیز تعامل کاربران با نتایج، دادههای خروجی جهت رتبه بندی نهایی وب سایتها ارائه دهد.
سئو برای الگوریتم رنک برین چگونه است؟
رنک برین، سایتهایی را در اولویت قرار میدهند که جلب رضایت کاربران را اولویت 1 کار خود قرار دادهاند، اگر خواهان اجرایی کردن نکاتی جهت بهینه سازی وب سایتتان برای رنک برین هستید موارد زیر را فراموش نکنید:
- نوشتن تایتلهای جذاب جهت افزایش نرخ کلیک (CTR)
- تولید محتوای کاربر پسند جهت حضور کاربران در سایت
- رعایت کردن نکات UX زمان طراحی سایت
- آنالیز رفتار کاربران با کمک گوگل آنالیتیکس و اعمال تغییر در صورت نیاز
- آپدیت دورهای وب سایت بر اساس نیاز کاربران
فراموش نکنید که الگوریتم رنک برین نیز همچون برت، کبوتر و مرغ مگس خوار قصد جریمه کردن وب سایت شما را ندارد و تنها تلاش میکند با آنالیز دقیق نحوه تعامل کاربران با نتایج ارائه شده در گوگل بهترین رتبه دهی را برای وب سایتها ایجاد کند.

برت (Bert)
الگوریتم برت، با کمک هوش مصنوعی تحولی بزرگ در کیفیت نتایج گوگل ایجاد کرد، وجود برت به گوگل کمک کرد که خیلی سادهتر مفهوم عبارات مختلف سرچ شده توسط کاربران را درک کند.
پیش از معرفی این الگوریتم، گوگل نمیتوانست به خوبی معنای عبارات سرچ شده به سبک عامیانه یا دارای حروف اضافه زیاد را تحلیل کند و نتایج مناسبی را به کاربران نمایش دهد اما حالا با وجود الگوریتم برت، این مشکل کاملا حل شده است و عامیانهترین عبارات سرچ شده توسط کاربران، برای گوگل قابل درک است.
الگوریتم برت، چه تغییراتی در گوگل ایجاد کرد؟
- افزایش دقت نتایج جستوجو
- ارائه نتایج مرتبطتر
- قابل درک شدن نتایج توسط گوگل
طبق گفته کارکنان رسمی گوگل، هیچ تکنیک خاصی جهت بهینه سازی سایت برای الگوریتم برت وجود ندارد و شما باید تنها با استفاده از تکنیکهای سئو کلاه سفید روند سئو سایتتان را به صورت طبیعی پیش ببرید.
کبوتر(pigeon)
الگوریتم کبوتر، برای دیده شدن بهتر کسب و کارهای محلی توسط کاربران نزدیک از نظر موقعیت جغرافیایی به آنها معرفی شد، این الگوریتم در تلاش است تا زمانی که کاربران به دنبال یک کسب و کار محلی مثل رستوران، کافه، باشگاه و … هستند نزدیکترین موارد از نظر موقعیت مکانی را در صفحه نتایج نمایش دهد.
- مزایای الگوریتم کبوتر
- بهینه شدن نتایج جستوجو برای لوکال سرچرها
- بهتر دیده شدن کسب و کارهای کوچک در گوگل
- نمایش نتایج نزدیک از نظر موقعیت مکانی
- رفع بهتر نیاز کاربران از سرچ کسب و کارها و…
سئو برای الگوریتم کبوتر چگونه است؟
برای کمک گرفتن از کبوتر جهت آدرس یابی بهتر موقعیت کسب و کارتان، تنها کافی است در دایرکتوریها، گوگل مپ و گوگل بیزینس فعال باشید و آدرس و شماره تلفن یکسانی را در خارج و داخل وب سایتتان، قرار دهید.
مام (MUM)
مام، جدیدترین الگوریتم معرفی شده توسط گوگل است که میتوان از زمان معرفی آن، به عنوان دوران اوج درخشش و درک گوگل از درد و نیاز کاربران زمان سرچ کردن نام برد. هدف اصلی این الگوریتم کاهش تعداد سرچهای کاربران برای رسیدن به پاسخ نهایی در گوگل است.
الگوریتم مام، به تازگی توسط گوگل تعریف شده است و در وب فارسی آزمون وخطا و تجربیات روی این الگوریتم به دست نیامده است، اما طبق گفتههای گوگل، الگوریتم مام به کاربرانش کمک میکند که تنها با دادن یک سرنخ کوچک به باکس سرچ، زمان جستوجو در گوگل 0 تا 100 راهنمایی و محتواهای مربوط به موضوع سرچ شده را به دست آورند.
یکی از مهمترین تاثیرات الگوریتم مام، طبق اخبار گوگل ایجاد شدن رقابت جهانی بین محتواهای تولید شده با قابلیت سنجش کیفیت محتواها توسط گوگل و ترجمه به زبان موقعیت مکانی یوزر سرچ کننده است.
سئو برای الگوریتم مام، چگونه است؟
این الگوریتم، هوشمندتر از آن است که بتوانید با تکنیکهای سئو کلاه سیاه، قصد دور زدنش را داشته باشید! بهترین استراتژی برای قوی ظاهر شدن در برابر الگوریتم مام، تولید محتوای درجه یک و مفید برای کاربران سایتتان است.
و اما در پایان …
در این مطلب، مهمترین الگوریتمهای گوگل همراه روشهای سئو برای هر الگوریتم معرفی شد؛ پیشنهاد میکنم در مسیر سئو وب سایتتان، حتما به قواعد و دستورات الگوریتمهای گوگل توجه کنید تا بتوانید در مدت زمان کوتاهتری به نتایج دلخواهتان برای سئو سایتتان دست پیدا کنید.
دیدگاهتان را بنویسید